Crawler

« Powrót do listy pojęć

Crawler to inaczej robot wyszukiwarki, pająk lub bot, to specjalistyczne oprogramowanie używane przez wyszukiwarki internetowe do crawlowania (dowiedz się na czym polega crawlowanie stron www) i analizowania stron internetowych. Jego głównym zadaniem jest przeszukiwanie sieci (crawling) w celu zbierania danych, które są następnie używane do tworzenia indeksu wyszukiwarki.

Jak działa web crawler?

  1. Punkt startowycrawler zaczyna od listy adresów URL, często nazywanej seed URL, dostarczonej przez wyszukiwarkę.
  2. Pobieranie strony – odwiedza każdy adres URL, pobiera zawartość strony i analizuje ją.
  3. Wykrywanie linków – podczas analizy strony, crawler identyfikuje wszystkie linki do innych stron, które następnie dodaje do swojej listy adresów do odwiedzenia.
  4. Crawlowanie – pobrane i przeanalizowane treści są (mogą być) indeksowane, co oznacza, że są przechowywane w bazie danych wyszukiwarki i mogą być szybko odnalezione podczas wyszukiwania przez użytkowników.

Funkcje crawlera

  • Crawlowaniecrawler zbiera i przechowuje dane o stronach internetowych, co pozwala na ich późniejsze wyszukiwanie.
  • Aktualizowanie danych – regularnie odwiedza strony internetowe, aby zaktualizować ich zawartość w indeksie wyszukiwarki.
  • Wykrywanie zmian – identyfikuje zmiany na stronach, takie jak nowe treści, usunięte strony lub zaktualizowane linki.

Typowe crawlery

  • Googlebotcrawler używany przez Google.
  • Bingbotcrawler używany przez Bing.
  • Slurp Botcrawler używany przez Yahoo.
  • Baiduspidercrawler używany przez Baidu, chińską wyszukiwarkę.

Znaczenie crawlerów w SEO

Crawlery są ważnym elementem działania wyszukiwarek internetowych, a optymalizacja stron pod kątem crawlerów (zobacz crawl budget) jest niezbędna dla skutecznego SEO. Dobre praktyki obejmują:

  • tworzenie mapy strony (sitemap) – pomaga crawlerom w skutecznym indeksowaniu wszystkich istotnych stron.
  • Optymalizacja pliku robots.txt – kontroluje, które części witryny mogą być indeksowane przez crawlery.
  • Zarządzanie linkami wewnętrznymi – zapewnia, że crawlery mogą łatwo nawigować po witrynie i odkrywać nowe treści.

Crawlery są fundamentem wyszukiwarek internetowych, umożliwiając im dostarczanie użytkownikom aktualnych i trafnych wyników wyszukiwania.

Ocena

Średnia ocena: 5 / 5. Liczba ocen: 2

Darmowa wycena

Umów się na darmową konsultację z Ekspertem SEO.
Scroll to Top