Kanibalizacja słów kluczowych

« Powrót do listy pojęć

Kanibalizacja słów kluczowych (ang. keyword cannibalisation) to pojęcie z którym możesz się spotkać podczas pozycjonowania swojej strony. Z kanibalizacją słów kluczowych mamy do czynienia w sytuacji kiedy wiele podstron (w tym samym serwisie internetowym) rywalizuje ze sobą o pozycje w wyszukiwarce dla tych samych (lub bardzo podobnych) słów kluczowych. Zjawisko kanibalizacji negatywnie wpływa na widoczność strony w wynikach wyszukiwania.

Powody występowania kanibalizacji słów kluczowych

Kanibalizacja słów kluczowych może występować z różnych przyczyn. Jednym z głównych powodów jest nadmierne stosowanie tych samych lub podobnych słów kluczowych na wielu stronach w ramach jednej witryny. Może to być spowodowane nieświadomym powielaniem treści lub celową optymalizacją stron pod te same frazy w celu zdobycia większej liczby pozycji w wynikach wyszukiwania.

Pozornie mogłoby się wydawać, że kanibalizacja nie jest złym zjawiskiem. Moglibyśmy założyć, że im więcej naszych podstron pojawia się na dane zapytanie w Google tym lepiej. W rzeczywistości tak jednak nie jest – kanibalizacja słów kluczowych często prowadzi do konkurencji między stronami wewnętrznymi, co skutkuje spadkiem pozycji w wynikach wyszukiwania dla tych fraz lub nawet całkowitym wykluczeniem stron z wyników wyszukiwania. W rezultacie strona może tracić cenne miejsce w wynikach wyszukiwania na rzecz konkurencyjnych witryn.

Zdiagnozowanie kanibalizacji i rozwiązanie problemu

W zdiagnozowaniu zjawiska kanibalizacji słów kluczowych mogą nam pomóc różnego rodzaju narzędzia SEO. Możemy skorzystać na przykład z: Senuto, Semstorm, Search Console, Screaming Frog. Kanibalizację możemy też wykryć bez używania narzędzi, ale na pewno będzie to bardziej czasochłonny i żmudny proces.

W celu wykrycia kanibalizacji słów kluczowych warto przeprowadzić kompleksową analizę witryny, w tym audyt słów kluczowych oraz struktury serwisu.

Gdy już wykryliśmy zjawisko kanibalizacji na swojej stronie, możemy zastosować różne strategie w celu jego usunięcia. Najczęściej spotykane strategie to łączenie stron o podobnej tematyce, zmiana słów kluczowych na bardziej unikalne i specyficzne dla danej podstrony, skorzystanie z tagów kanonicznych, czy też usunięcie nadmiernie zoptymalizowanych treści. Ostatecznie celem jest zoptymalizowanie strony w taki sposób, aby każda strona była unikalna i oferowała wartościową treść dla użytkowników, co przekłada się na lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania.

Ocena

Średnia ocena: 5 / 5. Liczba ocen: 4

Darmowa wycena

Umów się na darmową konsultację z Ekspertem SEO.
Scroll to Top