Open Graph (og) to protokół, który umożliwia stronie internetowej lepsze integracje z serwisami społecznościowymi poprzez precyzyjne określenie, jakie informacje (takie jak tytuł, opis, obrazek) mają być wyświetlane, gdy dana strona jest udostępniana w mediach społecznościowych. Został pierwotnie stworzony przez Facebooka, aby ułatwić integrację zewnętrznych stron z jego platformą, ale z czasem stał się szeroko przyjętym standardem używanym przez wiele różnych platform.
W praktyce zastosowanie może być takie – kiedy użytkownik dzieli się linkiem do strony w serwisie społecznościowym, Open Graph umożliwia serwisowi społecznościowemu przeczytanie metadanych strony zdefiniowanych w sekcji <head>
dokumentu HTML. Te metadane mogą określać różne parametry strony, które mają być podświetlone lub po prostu wyróżnione podczas udostępniania linku w Social Media. Przykładowo, dzięki dodaniu do strony webiti.pl Open Graph podczas udostępniania linku do naszej strony na Facebooku użytkownik zobaczy:

Przykładowe dane open graph, które można skonfigurować:
og:title
– tytuł strony, który ma być wyświetlany,og:type
– rodzaj strony (np. artykuł, wideo),og:image
– obrazek, który ma się wyświetlać w serwisach społecznościowych,og:url
– link do strony,og:description
– krótki opis zawartości strony.
Dzięki tym danym udostępnione w social media linki będą bardziej atrakcyjne, a tym samym zwiększą prawdopodobieństwo kliknięcia przez użytkowników. Open Graph jest bardzo cennym narzędziem dla firm, które chcą zwiększyć widoczność i zaangażowanie swoich treści w mediach społecznościowych.