Favicon

« Powrót do listy pojęć

Co to jest favicon?

Favicon (ang. favorite icon) to mała ikona graficzna, zazwyczaj 16×16 pikseli lub 32×32 pikseli, która jest powiązana z daną stroną internetową i wyświetlana w zakładkach przeglądarki, na pasku adresu, w zakładkach użytkowników, a także w SERP’ach (na liście wyników wyszukiwania Google). Plik favicon.ico jest najczęściej umieszczany w głównym katalogu witryny.

Rola i znaczenie favicony

Favicony pomagają w budowaniu tożsamości marki w internecie. Dzięki nim użytkownicy mogą łatwo rozpoznać i zidentyfikować stronę wśród wielu otwartych zakładek. Jest to istotny element brandingowy, który zwiększa świadomość marki i jej profesjonalny wizerunek. Favicony ułatwiają także nawigację po przeglądarce, zwłaszcza gdy użytkownik ma otwartych wiele zakładek. Dzięki faviconom możemy szybciej odnaleźć konkretną stronę na pasku wyszukiwarki. Ponadto obecność favicony jest często postrzegana jako oznaka dbałości o szczegóły i profesjonalizmu. Brak favicony może sprawić, że strona wydaje się mniej dopracowana lub amatorska.

Przykład favicon w wynikach wyszukiwania.
Przykład favicon w wynikach wyszukiwania.

Favicon a SEO

Chociaż favicon sam w sobie nie wpływa bezpośrednio na rankingi w wynikach wyszukiwania (nie jest czynnikiem rankingowym), może on mieć jednak pośredni wpływ na widoczność naszej strony w internecie. Favicony mogą mieć wpływ na CTR (Click-Through Rate). Zarówno w wynikach wyszukiwania mobilnych, jak i desktopowych (na komputerach) favicony są wyświetlane obok tytułów stron, co może wpływać na wskaźnik klikalności. Przyciągające uwagę favicony mogą zachęcić użytkowników do kliknięcia w wynik wyszukiwania.

Warto pamiętać, że strony z dobrze zaprojektowaną faviconą mogą wydawać się bardziej wiarygodne i profesjonalne. Użytkownicy są bardziej skłonni do zaufania takim witrynom. Użytkownicy chętniej wracają do stron, które mają rozpoznawalny favicon.

Przykłady favicon na pasku przeglądarki Chrome.
Przykłady favicon na pasku przeglądarki Chrome.

Jak dodać favicon do strony internetowej (przykład dla WordPressa)

Krok 1. Przygotowanie favicony

Możesz stworzyć favicon w dowolnym programie graficznym, takim jak Adobe Photoshop, GIMP, czy nawet online za pomocą darmowych narzędzi takich jak Favicon.io lub Canva. Upewnij się, że Twój favicon ma rozmiar 16×16, 32×32, 48×48 lub 64×64 pikseli i jest zapisany w formacie .ico, .png, lub .gif.

Krok 2. Dodanie faviconu do strony opartej na WordPressie

  1. Zaloguj się do panelu administracyjnego swojej strony WordPress.
  2. W menu bocznym WordPressa przejdź do sekcji „Wygląd” (Appearance), a następnie kliknij „Dostosuj” (Customize).
  3. W Customizerze znajdź i kliknij opcję „Tożsamość witryny” (Site Identity). Znajdziesz tam sekcję „Ikona witryny” (Site Icon). Kliknij „Wybierz ikonę witryny” (Select site icon) lub „Zmień ikonę witryny” (Change site icon).
  4. Wybierz przycisk „Prześlij plik” (Upload Files) i przesłanie przygotowanego wcześniej pliku faviconu. Po przesłaniu pliku, wybierz go i kliknij „Wybierz” (Select).
  5. Po dodaniu faviconu upewnij się, że zmiany zostały zapisane, klikając przycisk „Publikuj” (Publish) w Customizerze.

Alternatywne metody dodawania faviconu

Dodanie faviconu przez wtyczkę – jeśli preferujesz użycie wtyczki, istnieje wiele dostępnych wtyczek, które ułatwiają dodanie faviconu, takie jak „All In One Favicon” czy „Favicon by RealFaviconGenerator”. Nie zalecamy jednak dodawania favicony za pomocą wtyczki (im mniej wtyczek będziesz miał na stronie, tym lepiej).

Dodanie faviconu ręcznie – jeśli chcesz dodać favicon ręcznie przez kod HTML, wykonaj następujące kroki:

  1. Prześlij plik favicon do głównego katalogu swojej strony przez FTP.
  2. Dodaj poniższy kod do sekcji <head> swojego pliku header.php:
<link rel="icon" href="https://twojastrona.pl/favicon.ico" type="image/x-icon">
<link rel="shortcut icon" href="https://twojastrona.pl/favicon.ico" type="image/x-icon">

Podsumowanie

Favicon to mały i prosty element, który wspiera branding, poprawia doświadczenie użytkownika i może pośrednio wpływać na wyniki w wyszukiwarkach poprzez zwiększenie CTR i budowanie zaufania. Jest to jeden z wielu szczegółów, który warto uwzględnić przy projektowaniu i optymalizacji strony internetowej.

Ocena

Średnia ocena: 5 / 5. Liczba ocen: 1

Darmowa wycena

Umów się na darmową konsultację z Ekspertem SEO.
Scroll to Top