Nofollow link

« Powrót do listy pojęć

Nofollow to atrybut, który można dodać do linków na stronie internetowej, aby poinstruować wyszukiwarki, takie jak Google, że nie powinny one śledzić tych linków ani przekazywać wartości SEO (link juice) do docelowej strony. Innymi słowy, link oznaczony jako nofollow nie wpływa na ranking strony, do której prowadzi, w wynikach wyszukiwania. Pełni od odwrotną funkcję względem atrybutu dofollow.

Atrybut nofollow został wprowadzony przez Google w 2005 roku jako sposób na walkę ze spamem w komentarzach na blogach. Jednak z czasem atrybuty nofollow zaczęto również używać w komentarzach na blogach – aby zapobiec spamowi, linki dodane w komentarzach są zazwyczaj oznaczane jako nofollow (a to zniechęca spamerów do publikacji takich linków). Często za atrybut nofollow wykorzystywany jest także w przypadku reklam, a także gdy odwołujemy się na swojej stronie do jakiegoś źródła, które nie jest w pełni zaufane i/lub nie chcemy przekazywać naszej „mocy” tym serwisom.

Linki nofollow mogą być stosowane zarówno do linków zewnętrznych, prowadzących do innych witryn, jak i wewnętrznych, prowadzących do innych stron w obrębie tej samej witryny. Przykładami zastosowania nofollow dla linków wewnętrznych mogą być strony z polityką prywatności, regulaminami czy inne strony, które niekoniecznie muszą być crawlowane przez wyszukiwarki. Dzięki zastosowaniu wewnętrznych linków nofollow możemy optymalizować crawl budget dla naszej domeny.

Jak wygląda link nofollow?

Zastanawiasz się jak dodać atrybut nofollow do linku? Wystarczy dodać rel="nofollow" do tagu HTML linku. W większości systemów zarządzania treścią (np. WordPress) można to zrobić z poziomu edytora tekstowego. Kod HTML linku z atrybutem nofollow będzie wyglądał na przykład tak:

<a href="https://przykladowa-domena.pl" rel="nofollow">Przykładowy link</a>

Warto pamiętać, że choć linki nofollow nie przekazują wartości SEO, mogą nadal przynosić ruch na stronę i być przydatne dla użytkowników.

Ocena

Średnia ocena: 4.6 / 5. Liczba ocen: 9

Darmowa wycena

Umów się na darmową konsultację z Ekspertem SEO.
Scroll to Top