Błąd 404

« Powrót do listy pojęć

Błąd 404 to status odpowiedzi serwera („404 Not Found”), który mówi o tym, że dany adres URL nie został odnaleziony (nie istnieje). Kod odpowiedzi 404 jest jednym z najczęściej spotykanych błędów HTTP.

Więcej o kodzie odpowiedzi 404 i innych statusach HTTP przeczytasz w naszym artykule o kodach odpowiedzi serwera.

Przyczyny występowania błędu 404

Najczęstszą przyczyną występowania błędu 404 jest to, że strona mogła zostać usunięta z witryny bez odpowiedniego przekierowania. Przykładem może być tutaj usunięcie z naszego sklepu internetowego jakiegoś produktu (który został wycofany ze sprzedaży) i nieprzekierowanie użytkowników na nowy adres (np. na podstronę nowego, podobnego produktu).

Kolejną często występującą przyczyną błędu 404 jest to, że użytkownik sam wpisał niewłaściwy adres URL naszej podstrony (np. popełnił literówkę podczas przepisywania adresu URL). Inną przyczyną otrzymania kodu odpowiedzi 404 może być zmiana struktury adresów URL i brak wdrożenia przekierowań 301.

Wpływ błędy 404 na funkcjonowanie strony

Błędy 404 mogą frustrować użytkowników, którzy nie mogą znaleźć poszukiwanych treści, a to z kolei najczęściej prowadzi do opuszczenia strony przez użytkownika. Ponadto, duża liczba błędów 404 może negatywnie wpłynąć na SEO, ponieważ wyszukiwarki, takie jak Google, mogą traktować je jako wskaźnik niskiej jakości strony. To z kolei może skutkować obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwania.

Co robić z błędami 404?

Jeżeli na naszej stronie pojawią się błędy 404 możemy (powinniśmy), podjąć kilka kroków:

  • Wdrożenie przekierowań 301: rekomenduje się zastosowanie przekierowania 301 z nieistniejących stron (stron błędów 404) na odpowiednie, aktualne strony. Dzięki temu mamy większą szansę na zatrzymanie użytkownika na naszej stronie.
  • Stworzenie właściwej strony błędu 404: Jeżeli na naszej stronie pojawi się błąd 404 (a wcześniej czy później będzie to nieuniknione), to warto wdrożyć przyjazną stronę błędu 404. Tego typu strona może na przykład zawierać linki do popularnych bądź najnowszych treści, wyszukiwarkę, a także informację, dlaczego użytkownik trafił na tę stronę.
  • Monitorowanie statusów i kodów błędów: korzystanie z narzędzi do monitorowania witryny, takich jak Google Search Console, pozwala na szybkie wykrywanie i naprawianie błędów 404. Więc o monitorowaniu i weryfikacji statusów HTTP pisaliśmy tutaj.

Ocena

Średnia ocena: 5 / 5. Liczba ocen: 6

Darmowa wycena

Umów się na darmową konsultację z Ekspertem SEO.
Scroll to Top