Co to jest Google Search Console (GSC)?
Google Search Console (GSC) to bezpłatne narzędzie od Google, które pozwala na analizowanie wyników danej strony w wyszukiwarce Google oraz diagnozowanie potencjalnych problemów związanych z indeksowaniem (widocznością strony w wyszukiwarce Google). Narzędzie jest dostępne tutaj. Search Console to podstawowe (a wręcz obowiązkowe) narzędzie dla każdego specjalisty SEO. Google Search Console dostarcza nie tylko szczegółowych raportów na temat wydajności strony, ale także pomaga zidentyfikować i naprawić błędy, które mogą negatywnie wpływać na pozycję strony w wyszukiwarkach.
W tym kompleksowym przewodniku po Google Search Console omówię wszystkie najważniejsze funkcje tego narzędzia, pokażę, jak z niego korzystać, interpretować dane oraz jak znajdować potencjalne problemy. Od dodania strony do GSC, przez analizę raportów, aż po zaawansowane funkcje i integracje z innymi narzędziami – ten artykuł ma na celu dostarczenie Wam pełnego obrazu możliwości, jakie oferuje Google Search Console. Czy jesteście gotowi, aby poprawić widoczność swojej strony w wyszukiwarkach i stać się bardziej skutecznymi w działaniach SEO? Zaczynajmy!
Historia Search Console
Początki Search Console sięgają 2006 roku, wtedy to Google udostępniło webmasterom narzędzie Google Webmaster Tools. Warto dodać, że przed pojawieniem się Google Webmaster Tools, twórcy wyszukiwarki Google w 2001 roku udostępnili użytkownikom pierwszą stronę z poradami dla webmasterów, która systematycznie była rozbudowywana, aż w końcu w 2006 roku pojawiło się wspomniane Google Webmaster Tools. Celem powstania narzędzia było oczywiście zapewnienie właścicielom i twórcom stron dostępu do funkcji, które pozwolą na monitorowanie tego jak dana strona jest odbierana (i oceniana) przez Google.
W 20 maja 2015 roku narzędzie przeszło rebranding i zmieniło nazwę na Search Console, co miało na celu lepsze odzwierciedlenie jego szerokiego zastosowania i przydatności dla różnych typów użytkowników, nie tylko webmasterów. Google decyzję o zmianie tłumaczyło w następujący sposób:
Od prawie dziesięciu lat Narzędzia Google dla webmasterów zapewniają użytkownikom stale rozwijające się narzędzia i dane, które pomagają tworzyć fantastyczne witryny, które nasze systemy chętnie wyświetlają w wyszukiwarce Google. W ubiegłym roku chcieliśmy dowiedzieć się więcej o Was, lojalnych użytkownikach Narzędzi Google dla webmasterów: chcieliśmy zrozumieć Waszą rolę i cele, aby uczynić nasz produkt bardziej użytecznym.
Okazuje się, że tradycyjna koncepcja „webmastera” odzwierciedla tylko część z Was. Mamy fanów Narzędzi dla webmasterów wszelkiego rodzaju: hobbystów, właścicieli małych firm, ekspertów SEO, marketerów, programistów, projektantów, twórców aplikacji i oczywiście także webmasterów. Wszystkich Was łączy chęć udostępnienia swoich prac w Internecie i umożliwienia ich znalezienia w wyszukiwarce Google. Aby mieć pewność, że w naszym produkcie znajdą się wszyscy, którym zależy na wyszukiwarce, zdecydowaliśmy się zmienić nazwę Webmaster Tools na Google Search Console.
https://developers.google.com/search/blog/2015/05/announcing-google-search-console-new
Jak połączyć swoją stronę z Search Console?
Dodanie swojej strony do Google Search Console jest szybkim i prostym procesem, który można zrealizować w kilku krokach:
- zakładanie konta – przejdź na stronę Google Search Console i zaloguj się na swoje konto Google.
- Dodawanie strony – wybierz opcję “Dodaj usługę”, wpisz adres swojej strony i kliknij “Dalej”.
- Weryfikacja strony – skorzystaj z jednej z metod weryfikacji (tag HTML, Google Analytics, Google Tag Manager, plik HTML).
Szczegółowe instrukcje znajdziesz w naszym kompleksowym poradniku: Jak nadać dostępy do Search Console (GSC)? Poradnik.
Interfejs i poruszanie się po Search Console
Google Search Console jest dość intuicyjnym narzędziem. Jeżeli korzystasz z tego narzędzia pierwszy raz, na pewno dość szybko przyzwyczaisz się do jego interfejsu. Po dodaniu strony do GSC i zalogowaniu się do narzędzia na głównym ekranie (karta “Przeglądaj”) zobaczysz podstawowe informacje dotyczące Twojej strony:
- Odnośnik do usługi Search Console insights.
- Wykres skuteczności (przedstawiający liczbę wejść na Twoją stronę w ostatnich 90 dniach).
- Wykres zindeksowanych podstron oraz tych niezindeksowanych.
- Sekcję “Eksperymenty i personalizacja“, w której znajdziesz dane dotyczące szybkości działania strony oraz protokołu HTTPS.
- Sekcję “Ulepszenia“, w której znajdziesz podstawowe informacje o danych strukturalnych na Twojej stronie.
Oczywiście z poziomu pulpitu głównego możesz przejść do szczegółów każdego z raportów. Ponadto w menu po lewej stronie znajdziesz szereg innych opcji i raportów. Struktura menu w Search Console znajduje się poniżej.
Podstawowe elementy
W tej sekcja znajdziesz odnośniki do dwóch obszarów:
- Przegląd – główny widok, strona główna.
- Sprawdzanie adresu URL – przenosi do pola tekstowego na samej górze strony, w którym możesz podać konkretny adres URL (w Twojej domenie), który chcesz sprawdzić.
Raport skuteczności w Search Console
Skuteczność to jeden z podstawowych raportów w GSC. Raport ten zawiera dane dotyczące widoczności strony w wyszukiwarce (m.in. dane pokazujące liczbę kliknięć, wyświetleń i średnią pozycję słów kluczowych). Raport skuteczności może być jeszcze dodatkowo podzielony na:
- Wyniki wyszukiwania – standardowe wyniki wyszukiwania – raport zawiera dane widoczności strony w organicznych wynikach.
- Discover – raport dostępny tylko w przypadku, gdy Twoja strona wyświetla się w Google Discover.
- Wiadomości Google – raport dostępny tylko w przypadku, gdy Twoja strona pojawia się w zakładce “Wiadomości” (Google News) w wynikach wyszukiwania.
Dane dotyczące skuteczności Twojej strony możesz filtrować, sortować i porównywać bezpośrednio w Search Console. Ponadto dane te możesz eksportować (do pliku CSV, Excela, Google Sheets).
Warto wiedzieć!
W Search Console masz dostęp do danych maksymalnie sprzed 16 miesięcy.
Zakładka Indeksowanie w GSC
W tej sekcji w Search Console znajdziesz informacje dotyczące stanu indeksacji Twojej strony w Google. Dowiesz się tutaj czy Twoje strony są widoczne dla użytkowników wyszukiwarki Google, a jeżeli nie to dlaczego. W sekcji “Indeksowanie” znajdziesz raporty:
- Strony – bardzo ważny raport, który pokazuje zindeksowane (dodane do bazy wyszukiwarki) podstrony Twojego serwisu oraz te podstrony, które jeszcze nie są zindeksowane (nie są widoczne w wyszukiwarce). W tym miejscu zobaczysz także potencjalne problemy z indeksacją serwisu.
- Strony filmów – ten odnośnik zobaczysz tylko w sytuacji, gdy w Twoim serwisie znajdują się pliki wideo (na przykład osadzone wideo YouTube).
- Mapy witryny – w tej sekcji możesz przesłać (dodać) do GSC mapy XML swojej strony oraz zobaczyć czy mapy te są właściwie odczytywane przez roboty indeksujące.
- Usunięcia – w tym miejscu możesz przesłać prośbę o tymczasowe usunięcie danej podstrony z wyników wyszukiwania (na okres 6 miesięcy) oraz zobaczyć prośby o zaktualizowanie lub usunięcie podstron wysłane przez użytkowników, a także zobaczyć zgłoszenia użytkowników, którzy oznaczyli Twoje treści jako treści dla pełnoletnich.
Zakładka Eksperymenty i personalizacja w Search Console
W tym obszarze znajdziecie raporty dotyczące oceny strony pod kątem jej szybkości działania, zgodności z urządzeniami mobilnymi czy poprawnością wdrożenia HTTP.
Jakość strony w Search Console
Raport “Jakość strony” w Search Console został wprowadzony etapami. Sekcja dotycząca jakości stron na urządzeniach mobilnych pojawiła się w kwietniu 2021 roku, natomiast ocena jakości stron na komputerach stacjonarnych została dodana w styczniu 2022 roku. Obie sekcje mają na celu przygotowanie właścicieli witryn na aktualizacje algorytmów Google, takie jak Page Experience update.
W raporcie “Jakość strony” zobaczysz podstawowe informacje o jakości Twoich adresów URL na uprzędzeniach mobilnych i na urządzeniach desktopowych, a także informacje o wdrożeniu protokołu HTTPS (certyfikat SSL). Z poziomu tego widoku możesz przejść do szczegółowych danych, które zostały umieszczone w kolejnych zakładkach.
Podstawowe wskaźniki internetowe w Search Console
W raporcie “Podstawowe wskaźniki internetowe” znajdują się wykresy ukazujące liczbę adresów URL słabej jakości, dobrej jakości oraz wymagające poprawy. Raport został podzielony na dwa obszary: dane dotyczące jakości adresów na urządzeniach mobilnych oraz na komputerach (desktop).
Jeżeli w Twoim serwisie istnieją adresy słabej jakości (oznaczone na wykresie na czerwono) lub adresy wymagające poprawy (oznaczone na źółto), możesz przejść do bardziej szczegółowego raportu i sprawdzić, co powoduje problem z jakością Twoich podstron. Szczegółowy raport uzyskasz osobno dla wersji mobilnej i desktopowej.
Jeżeli Twoja strona jest “nowa”, dopiero niedawno dodałeś ją do Search Console to możliwe, że w tej zakładce nie zobaczysz jeszcze żadnych danych, tylko komunikat: “Za mało danych o korzystaniu przez ostatnie 90 dni dla tego typu urządzenia.”
HTTPS w Search Console
Ostatnim raportem w sekcji “Eksperymenty i personalizacja” jest raport “HTTPS“. Raport ten pokazuje ile zindeksowanych podstron w Twoim serwisie posiada wdrożony protokół HTTPS. Pożądanym wynikiem jest posiadanie 100% adresów z HTTPS. Jeżeli w tym raporcie zobaczysz adresy przypisane do kategorii “Adresy URL inne niż HTTPS” – przejdź do szczegółów raportu, sprawdź których adresów dotyczy problem i postaraj się go wyeliminować.
Zakładka Zakupy w Search Console
Tę zakładkę zobaczą tylko właściciele e-commerców, czyli sklepów internetowych (lub innych serwisów prowadzących sprzedaż / posiadających w swojej ofercie produkty). W sekcji “Zakupy” w Google Search Console znajdziesz informację o danych strukturalnych dotyczących produktów czy samego sklepu (sprzedawcy).
Opisy produktów w Search Console
Pod linkiem “Opisy produktów” znajduje się raport dotyczący danych strukturalnych dodanych do opisów produktów. W tej sekcji znajdziesz wykres, który przedstawia ile podstron ma prawidłowo wdrożone dane strukturalne, a ile zawiera jakieś błędy. Po otworzeniu szczegółowego raportu otrzymasz konkretne informacje o błędach, dzięki temu zobaczysz co dokładnie i na których podstronach należy poprawić.
Raport ten przedstawia informacje dotyczące danych strukturalnych umieszczonych na opisach produktów. Znajdziemy tu wykres słupkowy obrazujący, ile stron zawiera błędy krytyczne, a ile ma prawidłowe dane strukturalne.
Warto wiedzieć!
Pamiętaj, że warto poprawnie wdrożyć dane strukturalne w swoim serwisie. Dzięki poprawnie wdrożonym danym strukturalnym w SERP’ach (na liście wyników Google) przy linku do Twojego produktu mogą wyświetlić się dodatkowe informacje (np. cena, dostępność, ocena, itp.).
Informacje o sprzedawcy w Search Console
Następnym raportem w GSC w sekcji “Zakupy” jest raport “Informacje o sprzedawcy“. W tym raporcie znajdziesz informacje o danych strukturalnych (ich poprawnym wdrożeniu i potencjalnych błędach) dotyczących sprzedawcy/sklepu. Podobnie jak w wcześniejszym przykładzie – jeżeli na Twojej stronie pojawią się jakieś błędy w tym obszarze – to szczegółowy raport zobaczysz klikając w kategorię danego błędu.
Informacje na karcie Zakupy w Search Console
Gdy sprzedajesz fizyczne produkty, możesz skonfigurować swoje konto w Merchant Center i dzięki temu w GSC zobaczysz dodatkowe informacje, m.in. dotyczące liczby wyświetleń oraz kliknięć w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo w tym miejscu, dostępne są informacje na temat używanych atrybutów, takich jak marka, cena, stan czy dostępność, które wpływają na widoczność produktów w Google.
Zakładka Ulepszenia w Search Console
W tej sekcji znajdują się raporty dotyczące danych strukturalnych na Twojej stronie. Znajdziesz w niej informacje dotyczące wykorzystywanych danych strukturalnych w całej Twojej witrynie. U każdego ta sekcja może wyglądać inaczej, ponieważ na każdej stronie mogą być wdrożone inne dane strukturalne. W skecji “Ulepszenia” możesz zobaczyć na przykład takie zakładki:
- Logo
- Informacje zweryfikowane
- Metadane obrazu
- Menu nawigacyjne
- Oferta pracy
- Subskrybowana treść
- Edukacyjne pytania i odpowiedzi
- Wydarzenie
- Przepis kulinarny krok po kroku
- Rozwiązania matematyczne
- Informacje o sprzedawcy
- Krótki opis produktu
- Film edukacyjny
- Zbiór danych
- Strona profilu
- Informacje o pojazdach
- Ćwiczenia
- FAQ
- Strona z pytaniami i odpowiedziami
- Przepis
- Fragment opinii
- Pole wyszukiwania w linkach do podstron
- Video
Jeżeli w Twoim GSC wyświetlają się jakieś pozycje w sekcji “Ulepszenia”, to możesz przejść do szczegółowego raportu i zobaczyć dane na wykresie słupkowym, które pokażą podstrony z błędami oraz te działające poprawnie.
Zakładka Bezpieczeństwo i ręczne działania w Search Console
W Search Console znajdziesz także raporty związane z bezpieczeństwem oraz karami ręcznymi od Google:
Ręczne działania w Search Console
Pracownik Google może nałożyć na Twoją stronę karę ręczną (tzw. filtr Google, ban), jeżeli podczas weryfikacji uzna, że Twoja strona nie spełnia zasad dotyczących spamu (więc o zasadach dotyczących spamu znajdziesz na stronie Google). Kara ręczna może zostać nałożona na Twoją stronę, gdy zostanie wykryta próba manipulacji rankingiem Google. Kara może wiązać się na przykład z wykluczeniem całej Twojej domeny z wyników wyszukiwania Google, wykluczeniem tylko podstron na których wykryto spam lub może powodować “tylko” usunięcie Twojej strony z wyników Google na konkretne słowa kluczowe.
Jeżeli otrzymasz karę ręczną – taką informację znajdziesz właśnie w sekcji “Ręczne działania”.
Warto wiedzieć!
Oprócz kary ręcznej Twoją witrynę może także spotkać filtr algorytmiczny. Karę algorytmiczną Google nakłada automatycznie (w momencie, gdy algorytmu wykryją niedozwolone działania na Twojej stronie – tzw. Black Hat SEO). W przeciwieństwie do kary ręcznej – informacji o filtrze algorytmicznym nie zobaczysz w GSC.
Problemy związane z bezpieczeństwem w GSC
W sekcji “Problemy związane z bezpieczeństwem” w Serarch Console znajdziesz komunikaty i ostrzeżenia na przykład o potencjalnym ataku hakerskim na Twoją stronę, o złośliwym oprogramowaniu, które znajduje się na Twojej stronie, o wstępowaniu inżynierii społecznej (np. treści wprowadzające w błąd), itp.
Warto wiedzieć!
Jeżeli w sekcji “Problemy związane z bezpieczeństwem” nie będziesz miał żadnych komunikatów o potencjalnych błędach/zagrożeniach, to nie możesz mieć jeszcze 100% pewności, że Twoja witryna nie została na przykład zainfekowana – nie każdy atak na Twoją stronę algorytmu Google od razu wykryją.
Zakładka Starsze narzędzia i raporty w Search Console
W tej części GSC znajdziesz odnośniki do starszych narzędzi i raportów. Jeszcze jakiś czas temu można było tutaj zobaczyć kilka odnośników do starszych narzędzi (np. Kierowanie międzynarodowe, Parametry w adresach URL, Wiadomości, Marker danych), dziś jest już tylko link do jednego narzędzia – Web Tools.
Web Tools w Search Console
Bardzo rzadko używane narzędzie. W tej sekcji możesz zobaczyć informację na temat widoczności reklam na Twojej stronie, a konkretnie – raport który wskazuje reklamy, które naruszają zasady Better Ads Standards (czyli reklamy, które są uciążliwe dla użytkownika). W menu po lewej stronie możesz osobno dokonać weryfikacji reklam wyświetlających się na urządzeniach mobilnych i desktopowych.
W sekcji Web Tools możesz także sprawdzić, czy na Twojej stronie występują elementy i powiadomienia wprowadzające użytkowników w błąd.
Zakładka Linki w Search Console
Sekcja Linki jest na pewno ważnym elementem GSC. W raporcie “Linki” znajdziemy informacje na temat profilu linkowego witryny (linki zewnętrzne). Innymi słowy – możemy tutaj zobaczyć linki zewnętrzne, które prowadzą do naszej strony. Należy jednak zaznaczyć, że raport ten nie zawiera wszystkich linków, które prowadzą do naszej domeny, lecz tylko pewien wycinek tych linków. Niemniej jednak będzie to na tyle duża próba, że pozowali nam ona ocenić ogólną kondycję profilu linkowego domeny. Warto wspomnienia jest także to, że linki w tym raporcie nie są aktualizowane w czasie rzeczywistym – linki zewnętrzne w GSC pojawią się z opóźnieniem (czasami sporym).
Oprócz linków zewnętrznych w raporcie “Linki” możesz także zobaczyć strukturę linkowania wewnętrznego – na przykład – możesz sprawdzić do których podstron w Twoim serwisie prowadzi najwięcej linków wewnętrznych.
Raport “Linki” został podzielony na kilka obszarów:
- linki zewnętrzne – najczęściej linkowane strony – znajdziesz tutaj informacje do których podstron w Twoim serwisie najczęściej prowadzą linki zewnętrzne,
- linki zewnętrzne – witryny z największą liczbą linków przychodzących – tutaj zobaczysz z jakich domen (zewnętrznych stron) prowadzi do Twojej strony najwięcej linków,
- linkowanie zewnętrzne – tekst z największą liczbą linków przychodzących – tutaj zobaczysz jakie anchor teksty najczęściej prowadzą do Twojej strony,
- linki wewnętrzne – najczęściej linkowane strony – informacja na temat, które Twoje podstrony mają najwięcej linków wewnętrznych.
Dla każdego z wyżej wymienionych raportów możesz wyświetlić bardziej szczegółowe informacje (klikając przycisk “więcej”).
Zakładka Ustawienia w Search Console
Nazwa tej zakładki może wprowadzać w mały błąd, ponieważ nazwa sugeruje, że znajdziemy tutaj panel z ustawieniami Search Console. Oczywiście znajdziemy tutaj “ustawienia”, ale nie tylko. W sekcji “Ustawienia” w GSC znajdziemy także statystyki indeksowania.
Ustawienia ogóle w Search Console
W tym obszarze znajdziemy informacje o użytkownikach GSC i ich uprawnieniach, powiązanych usługach (np. Google Analytics), a także będziesz mógł wyeksportować dane (do BigQuery) oraz poinformować Google o zmianie adresu Twojej witryny. Z opcji “zmiana adres” warto skorzystać w sytuacji, gdy zmieniła się Twoja domena, wtedy oprócz wykonania przekierowania 301, warto zgłosić taką zmianę w Search Console. Dzięki temu jest szansa, że Twoja strona szybciej zostanie przeindeksowana.
Raporty Indeksowanie w Search Console
W tym obszarze znajdziesz dwa raporty, najnowszy z nich to raport robots.txt. Zobaczysz tutaj informacje o Twoim pliku robots.txt – dowiesz się, czy został prawidłowo odczytany przez Google i kiedy ostatni raz odwiedził go Google Bot. Jeżeli wystąpią jakieś problemy z Twoim plikiem robots.txt, to tutaj również zobaczysz stosowny komunikat.
Statystyki indeksowania w Search Console
Drugim ważnym raportem w sekcji “Indeksowanie” jest raport “Statystyki indeksowania“. Raport ten dostarcza informacji na temat tego, jak Googlebot crawluje Twoją witrynę. W skrócie, pokazuje on, ile stron zostało przeskanowanych przez Google Bota, jakie napotkano problemy oraz jakie zmiany zachodziły w czasie. Raport ten jest nieoceniony w monitorowaniu kondycji i widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Składowe raportu “Statystyki indeksowania” w Search Console:
- łączna liczba żądań robota indeksującego – to łączna liczba próśb o zindeksowanie Twojej witryny w ciągu ostatnich 90 dni,
- łączny rozmiar do pobrania w bajtach – to łączny rozmiar wszystkich plików i zasobów pobranych podczas crawlowania w wybranym okresie. Jeśli zasób został zapisany w pamięci podręcznej podczas poprzedniego indeksowania, nie będzie liczony. Przy obliczaniu łącznego rozmiaru bierzemy pod uwagę pliki HTML, powiązane zdjęcia oraz pliki skryptów i style CSS.
- średni czas reakcji (ms) – uśredniony czas odpowiedzi strony na prośbę o zindeksowanie w celu pobrania jej zawartości. Nie obejmuje pobierania zasobów strony (skryptów, obrazów ani innych połączonych lub umieszczonych treści) ani czasu renderowania strony.
Wszystkie wyżej wymienione parametry zostały zwizualizowane na wykresie. Pod tym wykresem znajdziesz jeszcze jeden przydatny raport – “Stan hosta” – w przypadku problemów z działaniem i dostępnością Twojej strony (w ciągu ostatnich 90 dni) dla Google Bota, w tym raporcie znajdziesz szczegóły dotyczące napotkanych problemów (problem z pobraniem pliki robots.txt, problem z DNS, problem z łącznością z serwerem).
Żądania indeksowania według stanu w Search Console
Raport “Żądania indeksowania według stanu” w Google Search Console pokazuje szczegóły dotyczące przesłanych żądań indeksowania, w tym ich status (kod odpowiedzi HTTP) oraz ewentualne błędy. Dzięki temu raportowi możemy zobaczyć, które podstrony zostały pomyślnie zeskanowane, a podczas skanowania których wystąpił błąd. Żądania indeksowania w tym raporcie zostały podzielne według:
- odpowiedzi – według kodu odpowiedzi HTTP, np. kod 200, 404, 301, itp.,
- typu pliku na przykład pliki HTML, JavaScript, CSS, graficzne, itp.,
- przeznaczenia – tutaj są dwie opcje: odświeżenie (Google Bot odwiedza podstrony, które już zna w celu sprawdzenia czy coś się na nich zmieniło) i wykrywalność (Google Bot poznaje nowe adres w naszej domenie – nowe podstrony)
- typu Googlebota – tutaj zobaczymy jaki rodzaj Google Bota odwiedza naszą stronę.
Najczęściej zadawane pytania – Search Console
Czy w Search Console sprawdzisz dane konkurencji?
Nie, w Google Search Console nie możesz sprawdzić danych konkurencji. GSC pozwala na analizę i weryfikację danych dotyczących tylko tych stron, do których masz dostęp lub do których ktoś nadał Ci dostępy (w Search Console). Aby zbadać dane konkurencji, użyj narzędzi takich jak Ahrefs, Senuto, Semstorm, SEMrush czy Moz, które oferują analizy słów kluczowych, backlinków i treści konkurentów.
Czy w Google Search Console sprawdzisz linki do swojej domeny?
Tak, w Google Search Console możesz sprawdzić linki prowadzące do Twojej domeny. W sekcji “Linki” znajdziesz szczegółowe informacje o linkach zewnętrznych, linkach wewnętrznych, najczęściej linkowanych stronach, najczęściej linkujących stronach, teksty kotwicy.
Po jakim czasie pojawiają się dane w Search Console?
Dane w Google Search Console mogą pojawić się w ciągu kilku dni od zweryfikowania witryny w GSC, ale pełne dane mogą być widoczne dopiero po około tygodniu. Jeśli konto w GSC było tworzone po raz pierwszy, może minąć trochę czasu zanim pojawią się dane (do kilku dni). Po tym czasie możemy już korzystać z większości raportów. W przypadku witryn nowo utworzonych lub dopiero co dodanych do Search Console wygenerowanie danych może potrwać do tygodnia.
Jeśli po tygodniu dane nadal nie są widoczne, może to być spowodowane np. dodaniem nieprawidłowego protokołu (http zamiast https) lub brakiem kliknięć w wyniki wyszukiwania . Część raportów w Search Console obejmuje tylko reprezentatywną próbkę adresów URL, a nie kompletną listę wszystkich znanych adresów URL. Wyjątkiem są raporty Indeksowanie stron i Strony filmów, które podają pełne dane.
Jakie są najczęstsze przyczyny braku danych w Search Console?
Brak danych w Google Search Console może wynikać z kilku przyczyn. Najczęściej jest to spowodowane brakiem weryfikacji własności witryny (a jest to konieczne do zbierania danych). Nowo utworzone strony również mogą nie mieć jeszcze danych, ponieważ Google potrzebuje czasu na ich zindeksowanie. Dodatkowo, jeśli witryna nie generuje ruchu lub ma problemy z indeksowaniem, dane mogą być niepełne lub w ogóle się nie wyświetlać. Problemy mogą wynikać także z nieprawidłowej mapy witryny, zablokowania dostępu Google-Botowi w pliku robots.txt, tymczasowych problemów technicznych, czy ustawień prywatności ograniczających zbieranie danych.
Podsumowanie
Google Search Console (GSC) to jedno z najważniejszych narzędzi pracy dla każdego specjalisty SEO, a także właścicieli stron i webmasterów. To darmowe narzędzie od Google, które pomaga w analizie wyników stron w wyszukiwarce i diagnozowania problemów z jej indeksowaniem. GSC oferuje szczegółowe raporty wydajności, pomaga w identyfikacji i naprawie błędów oraz pozwala monitorować widoczność strony w Google. Zachęcamy do zapoznania się z naszymi pozostałymi poradnikami dotyczącymi Search Console: