Szkic wpisu na blogu

7 kluczowych elementów SEO dobrego wpisu na blogu

Tworzenie wartościowych i dobrze zoptymalizowanych wpisów na blogu może być jednym ze sposobów na sukces Twojej strony w Google. W dzisiejszym świecie SEO, gdzie konkurencja jest ogromna, każdy artykuł musi zostać napisany z myślą o optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. W poniższym artykule omówimy 7 najważniejszych elementów, które powinien zawierać dobry wpis na blogu, aby przyciągał więcej ruchu, generował nowe odwiedziny i miał szansę się przebić pośród tysięcy podobnych wpisów w Internecie.

Unikalne i wartościowe treści

Content is the King (Pewnie nie raz słyszałeś, że „treści są królem”… w SEO). Twoje artykuły powinny być unikalne, wartościowe i dostarczać odpowiedzi na pytania użytkowników. Pisanie dla pisania, obecnie przynosi więcej szkody niż pożytku.

Jak optymalizować treści na stronie?

  • Oryginalność – unikaj kopiowania treści z innych stron (możesz wspierać się AI w generowaniu pomysłów na strukturę dokumentu, ale unikaj kopiowania contentu z sieci).
  • Wartość – skup się na dostarczaniu wartościowych informacji, które rozwiązują problemy czytelników (np. jak ten wpis). Nie zapomnij o formatowaniu treści, aby tekst lepiej się czytało.
  • Długość – podobno długość artykułów nie ma znaczenia, ale wiele analiz pokazuje, że wpisy powinny być wystarczająco długie, aby wyczerpać temat. Wyniki części polskich analiz pokazują, że dobry artykuł, który Google promuje to takie powyżej 1000 słów (za oceanem te wartości są nawet 2 krotnie wyższe).
Uśrednione dane z kilku badań na temat długości wpisów w top20

Wskazówka! Dłuższy nie znaczy leszy – jeżeli zależy Ci na pojawieniu się wysoko w wynikach wyszukiwania, skup się na wyczerpaniu tematu, a nie na ilości znaków.

Odpowiednie słowa kluczowe

Słowa kluczowe to podstawowy element SEO, który pomaga wyszukiwarkom zrozumieć tematykę Twojego wpisu. Pojawiają się naturalnie w treści, jeżeli jesteś ekspertem z danej dziedziny, a Twój wpis wyczerpuje temat. Niestety, praktyka pokazuje, że codziennie pojawiają się wyszukiwania nowych słów kluczowych (a co roku jest ich prawie 20%) i nie zawsze możemy „trafić” w wyrażenia, które wpisują użytkownicy w wyszukiwarki.

Jak wybierać odpowiednie słowa kluczowe do wpisu?

  • Przeprowadź badanie słów kluczowych. Skorzystaj z narzędzi takich jak Planer słów kluczowych Google (to podstawowe i bezpłatne narzędzie), płatnych zagranicznych narzędzi jak Ahrefs czy SEMrush lub naszych rodzimych platform jak Semstorm czy Senuto, aby znaleźć odpowiednie słowa kluczowe dla twojej postronny, tematu czy zagadnienia.
  • Pamiętaj o długim ogonie (to tak zwane frazy long-tail). Wybieraj frazy składające się z kilku słów, które są bardziej precyzyjne i mają mniejszą konkurencję. Badania pokazują, że ich udział w zapytaniach stanowi około 90% wszystkich wyszukań. W przypadku branży e-commerce mają też zdecydowanie wyższe wskaźniki konwersji w sklepie niż frazy generyczne (dlatego nie ignoruj ich!).
  • Umieszczaj frazy naturalne w tekście. Unikaj spamowania! Wprowadzaj słowa kluczowe w sposób naturalny w treści, tytułach i nagłówkach. Stosuj ich odmiany, synonimy oraz tak zwane common words’y (więcej o nich niebawem na blogu).

Zoptymalizowane tytuły i nagłówki

Tytuły i nagłówki (Hx) są ważne nie tylko dla SEO, ale również dla czytelników.

Jak optymalizować nagłówki w tekście?

  • Oznacz tytuł znacznikiem H1. Ponieważ, H1 jest najważniejszym nagłówkiem, powinien zawierać „główne słowo kluczowe” i być zachęcający do kliknięcia.
  • Nagłówki H2 i H3. Używaj nagłówków do strukturyzacji treści i zawieraj w nich pozostałe słowa kluczowe. Pamiętaj o hierarchii nagłówków oraz upewnij, się, że pomiędzy nimi znajduje się blok treści.
  • Wyróżnij nagłówki we wpisie. Upewnij się, że nagłówki są ciekawe i przyciągają uwagę czytelników. Powinny odróżniać się od treści paragrafów zarówno wielkością jak i kolorem (lub specjalnym fontem).

Zoptymalizowane meta dane oraz wygląd w SERP’ach

Wyobraź sobie, że wpisałeś jakieś hasło w Google, pojawia Ci się 10 wyników wyszukiwania: który wybierzesz? Zapewne ten, który przyciągną Twoją uwagę albo ten, który odpowiada na Twoje zapytanie. O optymalizacji, pod kątem wyników wyszukiwania można by napisać 7 kolejnych artykułów, ale w tym momencie najważniejsze dla Ciebie będzie kilka elementów, które np. na platformie WordPress będą dostępne dopiero po zainstalowaniu wtyczki SEO (natomiast na innych platformach mogą być dostępne od ręki lub zablokowane do edycji).

Opis description wynikach wyszukiwania dla komputerów stacjonarnych

Jak zoptymalizować wpis w wynikach wyszukiwania?

  • Zoptymalizuj Meta TITLE. To najważniejszy element w SERP dlatego poświęć mu więcej czasu. Sprawdź jak twój Tytuł będzie wyglądał na różnych urządzeniach i zoptymalizuj go pod te, na których pojawia się częściej. Możesz dorzucić dodatkowe słowa kluczowe, CTA lub nawet emotkę (czytaj więcej oznaczniku Meta TITLE).
  • Zoptymalizuj Meta Description. Tutaj masz nawet 2 razy więcej znaków, dlatego pamiętaj umieścić tam wezwanie do działania (CTA), aby zachęcić użytkowników do kliknięcia. Możesz umieścić tam dodatkowe słowa kluczowe w naturalny sposób – nie wpłyną na ranking, ale mogą się podświetlić, jeżeli będą zgodne z zapytaniem.
  • Zoptymalizuj URL. Większość CMS’ów wygeneruje go automatycznie na podstawie Tytułu ale nic nie stoi na przeszkodzie by go zoptymalizować, zarówno pod kątem frazy kluczowej jak i prezentacji w SEPR (unikaj spamwoania, skup się na dostarczeniu dodatkowej informacji dla użytkownika)
  • Dodaj dane strukturalne do wpisu. Co prawda obecnie Google wykorzysta tylko tytuł i datę w SERP stron oznaczonych jako artykuły, ale podobno pomożesz Google „zrozumieć stronę internetową”.
  • Przy okazji sprawdź czy Twoja witryna posiada favicon oraz odpowiednio zdefiniowaną nazwę witryny (tak zwany „Brand”).

Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Linki są fundamentem internetu i nadal mają spore znaczenie dla SEO.

Jak zoptymalizować linkowanie wewnętrzne we wpisie blogowym?

  • Linkuj do innych powiązanych artykułów na swojej stronie, aby poprawić strukturę witryny i czas spędzony na stronie przez użytkowników.
  • Używaj słów kluczowych jako kotwic tekstowych (anchorów), aby budować autorytet witryny.
  • Zapewnij linkowanie wewnętrzne do nowoutworzonego wpisu z innych wpisów na blogu.
  • Jeżeli to ten najważniejszy wpis, który chcesz promować, umieść linki do niego na stronie głównej (np. w stopce).

Jak zoptymalizować linkowanie zewnętrzne we wpisie blogowym?

  • Linkuj tylko wiarygodne źródła wiedzy. Jeżeli musisz, dodawaj z umiarem linki do autorytatywnych źródeł, aby zwiększyć wiarygodność swojego artykułu.
  • Upewnij się, że linki zewnętrzne są powiązane tematycznie z Twoim artykułem, jeżeli nie nadaj im atrybut nofollow (lub z nich zrezygnuj).

Optymalizacja grafiki

Obrazy w artykułach przyciągają uwagę i mogą poprawić SEO, jeśli są odpowiednio zoptymalizowane.

Szkic wpisu na blogu

Jak optymalizować grafiki:

  • Stosuj alt text. Dodawaj opisy alternatywne dla grafik umieszczonych w treści wpisu z odpowiednimi słowami kluczowymi. Poprawisz w ten sposób zarówno SEO jak i UX szczególnie dla osób, które korzystają z czytników ekranowych.
  • Uzupełnij znacznik Title dla plików graficznych. Nie wpływa on na SEO, ale może podnieść czytelność wpisu jeżeli grafikę opatrzysz odpowiednim tytułem.
  • Podpisy pod grafiką. Jeżeli Twoja publikacja ma mieć „charakter pracy naukowej”, warto skorzystać z tej możliwości. Takie treści, będą traktowane jak „zwykła treść”. Pamiętaj jednak by dostarczać w ten sposób jakąś wartość – jeżeli wszystkie 3 elementy mają mieć tą samą zawartość; uzupełnij tylko Alt.
  • Zadbaj o odpowiednie nazwy plików: Nazwij pliki obrazów używając słów kluczowych (np. „optymalizacja-zdjec-na-blogu.webp”).
  • Stosuj nowoczesne formaty plików. Google rekomenduje format web, jest on w zasadzie standardem i poprawnie odczytują go wszystkie popularne przeglądarki.
  • Pamiętaj o rozmiarze pliku. Serwuj internautom wielkość plików dostoswaną do ich urządzeń oraz upewnij się, że obrazy są odpowiednio skompresowane, aby nie spowalniały ładowania strony.

Responsywność i szybkość ładowania strony

Google i inne wyszukiwarki przywiązują dużą wagę do doświadczeń użytkowników, w tym do responsywności (RWD) i szybkości ładowania strony. Nawet najlepiej zoptymalizowana treść nie osiągnie sukcesu, jeżeli nie będzie prawidłowo wyświetlać się na urządzeniach mobilnych. W niektórych branżach, strony powinno domyślnie tworzyć się na komórki a dopiero potem skalować je na komputery. Jeżeli Twoja strona ładuje się wolno, to większość użytkowników wróci do wyników wyszukiwania i wybierze inny wynik, który załaduje się szybciej. Mówi się o max 3 sekundach, po których użytkownik musi otrzymać content, aby nie zrezygnował z przeglądania Twojej witryny. To ponownie element (jak favico czy brand), który nie jest bezpośrednio związany z wpisem, ale mocno na niego oddziałuje.

Jak sprawdzić czy Twoja strona szybko i prawidłowo ładuje się na urządzeniach mobilnych?

Wynik badania strony webiti.pl  w PageSpeed Insight dla komputerów
  • Użyj narzędzi jak np. PageSpeed Insights, webpagetest.org czy gtmetrix.com aby zweryfikować, które obszary wymagają poprawny. Google przywiązuje spore znaczenie do wydajności, więc postaraj się uzyskać wynik wydajności na poziomie min 50 punktów. Przeprowadzony test wskaże Ci które elementy lagują. Jeżeli nie jesteś w stanie samodzielnie ich poprawić, możesz poszukać wtyczek do przyśpieszenia Twojej strony (dla WP będzie to np. WP Rocket czy LiteSpeed Cache), albo po prostu przesłać link do Twojego webmastera. Czasami proste działania jak włączenie kompresji, przechowywania zasobów w pamięci podręcznej przeglądarki czy optymalizacja obrazków dla urządzeń mobilnych (tudzież konwersja do nowych formatów) może znacząco przyśpieszyć całą podstronę.
  • Jeszcze niedawno Google udostępniało dość „wygodne” narzędzie do analizy stron na urządzeniach mobilnych (dawne https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=pl), obecnie kieruje nas do Lighthouse w ChromeDevTools (kliknij F12 w przeglądarce Chrome), w którym możesz np. przetestować jak strona wygląda na różnych urządzeniach. Warto też, sprawdzić na własnym urządzeniu mobilnym jak Twoja strony prezentuje się na telefonie lub tablecie (najlepiej przeglądając ją w trybie incognito).
Jak włączyć Lighthouse w Chrome Dev Tools

Więcej na temat poprawiania wydajności i szybkości strony przeczytasz we wpisie odnośnie na temat: CWV, jeżeli jednak potrzebujesz konsultingu SEO w tym zakresie, skontaktuj się z nami; chętnie podejmiemy się analizy technicznej Twojej strony by zidentyfikować i wyeliminować obszary, które ją spowalniają.

Stosowanie się do powyższych elementów SEO dla Twojego artykułu może znacznie poprawić jego widoczność w wynikach wyszukiwania, przyciągnąć więcej ruchu i zwiększyć zaangażowanie użytkowników. Pamiętaj, że SEO to proces ciągły, wymagający regularnych analiz i dostosowywania strategii do zmieniających się algorytmów wyszukiwarek, jeżeli twój wpis się „źle” zestarzał, zawiera nieaktualne informacje lub brakuje w nim aktualnych danych czy analiz nie wahaj się go poprawić. Pamiętaj, że ostatecznym odbiorcą będzie użytkownik i to on zweryfikuje, czy Twój artykuł był wartościowy.

Ocena

Średnia ocena: 5 / 5. Liczba ocen: 4

Autor

Darmowa wycena

Umów się na darmową konsultację z Ekspertem SEO.
Podobne artykuły
Scroll to Top