Z artykułu dowiesz się:
- czym są linki kanoniczne, zrozumiesz podstawowe definicje i znaczenie linków kanonicznych w kontekście SEO,
- dlaczego warto stosować linki kanoniczne, dowiesz się, jak linki kanoniczne pomagają w konsolidacji sygnałów rankingowych i eliminacji problemów z duplikacją treści.
- jak działają linki kanoniczne,
- kiedy stosować linki kanoniczne.
Wprowadzenie do tematu linków kanonicznych
Linki kanoniczne (możesz spotkać się także z nazwą “canonicale” lub “tag kanoniczny”) spełniają ważną rolę w SEO, a mianowicie pomagają unikać problemów z duplikacją treści, a jak zapewne wiesz – duplikacja treści negatywnie wpływa na proces pozycjonowania strony. Link kanoniczny to element HTML używany do wskazania robotom wyszukiwarki preferowanej wersji strony, gdy w naszym serwisie występuje więcej niż jedna wersja danej podstrony. Mówimy tutaj o sytuacji, w której mamy dostępną taką samą lub bardzo podobną treść pod różnymi adresami URL.
Bardziej szczegółową definicję tagu kanonicznego znajdziesz w naszym słowniku pojęć – https://webiti.pl/slownik-pojec/canonical-tag-link-kanoniczny/.
Różnica między linkiem kanonicznym a zwykłym linkiem
Zwykły link (hiperłącze) to odnośnik, który prowadzi użytkownika do innej strony internetowej lub zasobu. Link kanoniczny, oznaczony jako rel="canonical"
, informuje wyszukiwarki o preferowanej wersji strony, zapobiegając problemom z duplikacją treści. W przeciwieństwie do zwykłego linku, nie jest on bezpośrednio widoczny dla użytkownika, jest elementem technicznego SEO.
Jak działa tag rel canonical?
Tag rel="canonical"
jest umieszczany w sekcji <head>
kodu HTML podstrony. Informuje wyszukiwarki, która wersja strony powinna być uznawana za oryginalną lub główną. Dzięki temu wyszukiwarki wiedzą, którą wersję indeksować i wyświetlać w wynikach wyszukiwania, co pomaga skonsolidować sygnały rankingowe dla jednej, preferowanej wersji strony.
Podając bardziej obrazowy przykład, wyobraźmy sobie, że w naszym serwisie posiadamy dwie bardzo podobne podstrony (podstronę A i podstronę B), które mają identyczną treść. Podstrony te muszą istnieć w strukturze naszego serwisu (muszą być dostępne dla użytkownika), ale robotom indeksującym “nie podoba” się to że w serwisie istnieją dwie identyczne lub bardzo podobne podstrony i oznaczają je jako duplikaty. Aby zapobiec negatywnemu zjawisku duplikacji z pomocą przychodzi nam właśnie tag kanoniczny. Wybieramy jedną z tych podstron i określamy ją jako tę najważniejszą (podstrona A). Dzięki tagowi canonical na stronie, która jest kopią (podstrona B) umieszczam informację dla robotów indeksujących: “Hej, jestem kopią strony, nie zwracaj na mnie uwagi, nie indeksuj mnie. Oryginalna podstrona znajduje się pod adresem https://domena.pl/podstrona-A, przejdź na tę podstronę i ją indeksuj.”
Ważne!
Rel=canonical nie jest dyrektywą, która nakazuje wyszukiwarkom wyświetlanie wskazanej strony, a jedynie sugestią. Nie mamy więc pewności, że Google weźmie pod uwagę canonicale, które dodamy (ale jeżeli będą one właściwie dobrane to jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że nasze sugestie zostaną uwzględnione przez wyszukiwarkę).
Kiedy warto stosować linki kanoniczne?
Istnieje kilka typowych sytuacji, w których zawsze warto stosować linki kanoniczne. Możemy tutaj wymienić między innymi sytuacje, w których:
- istnieje duplikacja treści w ramach jednej domeny lub między różnymi domenami.
- Strona ma dynamiczne adresy URL generowane przez filtry lub parametry wyszukiwania.
- Tworzone są różne wersje tej samej treści (np. strony produktów w różnych kolorach).
- Prowadzone są kampanie marketingowe z użyciem różnych adresów URL prowadzących do tej samej treści.
Jak poprawnie dodać tag kanoniczny do strony?
Aby dodać tag kanoniczny do strony należy w kodzie źródłowym (HTML) danej podstrony, w sekcji <head>
dodać następujący zapis:
<link rel="canonical" href="https://www.domena.pl/strona-kanoniczna" />
Należy pamiętać, że strona kanoniczna to inaczej ta oryginalna podstrona, ta najważniejsza, którą chcemy indeksować, pokazywać w wynikach wyszukiwania.
W wielu systemach zarządzania treścią (CMS), na przykład w WordPressie, tagi kanoniczne można dodawać za pomocą specjalnych wtyczkę lub możemy je po prostu konfigurować z poziomu panelu administracyjnego naszej strony, bądź sklepu. Jeżeli potrzebujesz pomocy we wdrożeniu canonicali, skontaktuj się z nami.
Jak linki kanoniczne wpływają na pozycjonowanie strony w Google?
Linki kanoniczne pomagają skonsolidować sygnały rankingowe do jednej wersji strony, co może poprawić jej pozycjonowanie. “Wartość” podstrony nie jest wtedy dzielona między kilka podstron, tylko jest przekazywana do tej najważniejszej podstrony (którą określiliśmy jako kanoniczną). Dzięki zastosowaniu tagu canonical Google wie, którą wersję strony indeksować. Eliminujemy dzięki temu problemy z duplikacją treści i lepiej wykorzystujemy crawl budget (budżet indeksowania). Wdrożenie linków kanonicznych będzie szczególnie ważne w przypadku dużych serwisów internetowych, gdzie Google podczas skanowania witryny musi sobie radzić często z setkami tysięcy podstron.
Pamiętajmy więc, że korzyści wynikające z używania linków kanonicznych to nie tylko eliminacja problemu duplikacji treści, ale także lepsze zarządzanie budżetem indeksowania.
Optymalizacja techniczna strony a linki kanoniczne
Optymalizacja techniczna strony obejmuje między innymi poprawne ustawienie linków kanonicznych. Dzięki prawidłowemu wdrożeniu linków kanonicznych możemy sprawić, że roboty wyszukiwarki będą crawlowały odpowiednie podstrony. Dobrze zoptymalizowane linki kanoniczne pomagają w lepszym zarządzaniu zasobami indeksowania i poprawiają ogólną widoczność strony.
Jak sprawdzić linki kanoniczne na stronie?
Audyt linków kanonicznych można przeprowadzić za pomocą narzędzi SEO, takich jak Screaming Frog, Sitebulb czy Google Search Console. Audyt powinien obejmować: sprawdzenie obecności tagów kanonicznych na wszystkich stronach oraz weryfikację poprawności adresów URL w tagach kanonicznych.
Podsumowanie
Linki kanoniczne to element technicznego SEO. Pomagają one rozwiązywać problemy z duplikacją treści. Poprawne wdrożenie linków kanonicznych może znacznie poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania, dlatego ważne jest, aby zrozumieć ich działanie i stosować je zgodnie z najlepszymi praktykami. Więcej o linkach kanonicznych możesz przeczytać na stronie supportu Google: